Franse ‘grote drie’ in top 10 AutoWeek
De drie grote Franse automerken Citroën, Renault en Peugeot hoorden in 1990 bij de best verkochte automerken van Europa. Dat blijkt uit een lijst van AutoWeekend.
Iedere zaterdag stelt de website van het Nederlandse autotijdschrift een top 10-lijst samen. Deze week dus de best verkochte Europese merken in 1990.
Geen verrassing
Dat de ‘grote drie’ van Frankrijk in de lijst staan, mag geen verrassing heten. Zoals we al eerder meldden zijn de Franse automerken populair in Europa. Het is duidelijk dat dit ook al zo was in 1990. Renault, Peugeot en Citroën nemen respectievelijk plaats 5, 6 en 7 in op de lijst van AutoWeek.
Volkswagen Golf best verkocht
Ook de aanvoerder van de lijst is weinig verrassend. De Volkswagen Golf was destijds al de bestverkochte auto, gevolgd door de oude vertrouwde Opel Kadet. De Fiat Uno, Peugeot 205 en Ford Fiesta maken de top 5 compleet. Toch is de lijst wel op een punt opvallend. Zo was in 1990 Ford nog de grootste afzetter met 1.512.564 auto’s, waar tegenwoordig Volkswagen de Europese markt domineert. In 1990 stond Volkswagen ‘pas’ op plek 3, achter Opel. Het Duitse merk scoorde dat jaar goed met de Kadet en de Corsa.